Καλλιεργώντας μια αξιομνημόνευτη εταιρική κουλτούρα – 10 Σημαντικά tips
Η κουλτούρα της επιχείρησης είναι τα τελευταία χρόνια μια πολυσυζητημένη αλλά ουσιώδης έννοια για μια επιχείρηση. Με ασφάλεια πια μετά από αρκετά χρόνια στον χώρο των επιχειρήσεων, μπορώ να πω ότι η επιχειρηματική κουλτούρα μιας επιχείρησης είναι αυτό που την κάνει να ξεχωρίζει, είναι αυτό που την χαρακτηρίζει και την διαφοροποιεί, αν ληφθεί από την αρχή υπόψιν.
Πρόσεξε: είτε λειτουργήσεις προς την κατεύθυνση της επιμέλειας της επιχειρηματικής σου κουλτούρας είτε όχι, επιχείρηση χωρίς κουλτούρα δεν υπάρχει! Απλά, αν εργαστείς προς την επιμέλεια της, τότε θα προσφέρεις στο κοινό κάτι οργανωμένο, περιποιημένο και φροντισμένο, πράγμα που πάντα αξιολογείται θετικά αλλά έχει αντίκρυσμα σε όλη την πορεία της επιχείρησης.
Αν κάτι δεν μπορεί να αντιγραφεί με τίποτα από τους ανταγωνιστές σου, είναι μια αξιόλογη και προσεγμένη κουλτούρα που εμπνέει και καθοδηγεί και σένα ως επιχειρηματία, και τους εργαζόμενους της επιχείρησης σου, τους συνεργάτες αλλά και το κοινό σου.
Παρακάτω θα βρεις μερικές συμβουλές ώστε να χτίσεις μια επιχειρηματική κουλτούρα που και κερδίζει το κοινό της και το κάνει να αναφωνήσει “wow”.
Έναυσμα για να κάνω αυτήν την καταγραφή ήταν η μελέτη του βιβλίου “Delivering happiness” του Tony Hseih, CEO της εταιρίας Zappos. Η εταιρία αυτή, για μένα, αποτελεί πρότυπο μιας και πρόκειται για μια εταιρία που εμπορευόταν παπούτσια αλλά το κάναν με τέτοιο τρόπο που πραγματικά τους μετέτρεψε σε μια εξαγορά δισεκατομυρίων από την amazon. Αν το διαβάσεις, θα δεις πώς η κουλτούρα της εταιρίας έπαιξε τον πιο σπουδαίο ρόλο στο να γίνει εταιρία κολοσσός.
10 Tips που θα συμβάλλουν στη δημιουργία και καλλιέργεια μιας αξιόλογη επιχειρηματικής κουλτούρας
1. Επικοινώνησε το όραμα και τον σκοπό της επιχείρησης σου και δημιούργησε τις συνθήκες για να πραγματοποιηθεί
Το όραμα και ο σκοπός των επιχειρήσεων συχνά τείνει να είναι σε στυλ «ο ηγέτης στην εξυπηρέτηση πελατών». Σόρρυ κιόλας αλλά αυτό δεν είναι όραμα, αυτό είναι μια κονσέρβα. Το όραμα σου, η κουλτούρα της επιχείρησης σου χρειάζεται να είναι εστιασμένη στο τι έχει να προσφέρει στον κόσμοπέρα και πάνω από κάθε οικονομικό όφελος/ κέρδος. Το να έχει μια επιχείρηση κερδοφορία είναι ένας στόχος.Η κερδοφορία όμως δεν μετριέται μόνο σε όρους αριθμητικούς αλλά και ποιοτικούς.
2. Να είσαι ξεκάθαρος για αυτό που θέλεις να πετύχεις τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό περιβάλλον της επιχειρήσης
Οι προσωπικές σου προτεραιότητας, οι αξίες σου, οι αρχές σου είναι αυτές που καθορίζουν την κουλτούρα σου. Ο καλύτερος τρόπος για να ξεκαθαρίσεις τα παραπάνω είναι να καταγράψεις τον τρόπο αλλά και την αξία που προσδίδεις στο προσωπικό σου, στους πελάτες σου, στους προμηθευτές σου αλλά και στους συνεργάτες σου. Έχε υπόψιν σου ότι: Οι άνθρωποι σας ακολούθουν για αυτό που κάνετε, με τον τρόπο που το κάνετε και όχι αυτό που λέτε. Πάνω από όλα, οι άνθρωποι ακολουθούν το ΜΕΓΑΛΟ ΓΙΑΤΙ σας: δηλαδή γιατί κάνετε αυτό που κάνετε.
3. Σχεδιάτε την επιχείρηση σου ώστε να είναι ευθυγραμμισμένη για αυτό που χρειάζεται να πετύχει
Αυτό περιέχει την προεργασία που πρέπει να κάνεις για να προσδιορίσεις τις ικανότητες και τις δυνατότητες που έχεις στην διάθεση σου για να χτίσεις ένα ικανό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αλλά και το μονοπάτι που πρέπει να ακολουθήσεις εσύ και οι συνεργάτες σου ώστε να γίνει αυτό πραγματικότητα. Οι παραδοσιακοί τρόποι στην προώθηση της επιχείρησης σου, στις πωλήσεις, στην ανάπτυξη των προϊόντων ή υπηρεσιών σου, οδηγούν συχνά στην μετριότητα. Σχεδίασε άριστα την επιχείρηση σου, με κάθε λεπτομέρεια, εστιάζοντας σε αυτό που την κάνει ξεχωριστή από ότι υπάρχει στην αγορά.
4. Διάλεξε την κατάλληλη ομάδα: κάντο γρήγορα
Ιδίως για τις νέες επιχειρήσεις, γνωρίζοντας από πού θα βοηθηθείς, σε ποιον τομέα χρειάζεται συνεργάτες, ποιους ανθρώπους πρέπει να προσλάβεις, είναι πολύ σημαντική γνώση αλλά και αυτογνώση. Δενμπορούμε να κάνουμε τα πάντα και όλα. Χρειάζομαστε βοήθεια που μερικές φορές δεν τηναναζητάμε. Και αυτό είναι λάθος. Για να βοηθηθείς πραγματικά, προσέλαβε άτομα με πιο πολλά τάλαντα από σένα στο τομέα που έχουν ειδίκευση.Οι άνθρωποι αυτοί θα σε βοηθήσουν σημαντικά, θα είναι τα χέρια και τα πόδια σου αλλά σε χρειάζονται για να τους «ενορχηστρώνεις», να τους καθοδηγείς, να τους εμπνέεις.
5. Καινοτόμησε σε κάθε τρόπο και κάθε μέσο προσεκτικά
Η καινοτομία είναι μια έννοια χιλιοειπωμένη και χιλιοχρησιμοποιημένη. Πρόσεξε! Δεν αναφέρεται μόνο σε ένα καινοτόμο, πρωτόβγαλτο προϊόν ή υπηρεσία αλλά μπορεί να έχει βελτιώσεις και έξυπνους τρόπους στην εφαρμογή του επιχειρηματικού σου μοντέλου, στην εξυπηρέτηση πελατών σου αλλά και των διαδικασιών σου. Μην εφησυχάζεις ποτέ σε αυτόν τον τομέα. Αυτό σε βοηθά να κρατιέσαι στην αγορά χωρίς να φοβάσαι τον ανταγωνισμό.
6. Τοποθέτησε υψηλά τα standards σου
Αν πιστεύεις στην ομάδα σου, στο προϊόν σου, τότε θέσε υψηλά standards σε ποιότητα αλλά και σε αυτά που θέλεις να πετύχεις. Τίποτα δεν μένει απαρατήρητο. Η καλή και αποδοτική ομάδα θα αντιμετωπίζει τις προκλήσεις αλλά και οι πελάτες σου θα καταλάβουν το πνεύμα αλλά και την αριστεία στον τρόπο που εξυπηρετούνται από εσάς. Θα δουν ότι υπάρχει στην επιχείρηση σου αυτό που λέμε σε απλά ελληνικά 🙂 «the culture of excellence».
7. Να εκπαιδεύεσαι συνεχόμενα. Train all the time
Η εκπαίδευση κάθε τύπου βοηθά πολύ στο να έχεις το μυαλό και τις αισθήσεις σου ανοικτές για ιδέες, για νέα πράγματα, για το μέλλον της δουλειάς σου. Η εκπαίδευση, η επιμόρφωση και η διάδραση που δημιουργεί είναι κάτι που τα οφέλη τους είναι υψηλής αποτελεσματικότητας. Η εκπαίδευση και το coaching είναι οι ακρογωνιαίοι λίθοι για την δημιουργία εξαιρετικών επιχειρηματιών-ηγετών στο χώρο τους αλλά και εξαιρετικών επιχειρήσεων.
8. Δημιούργησε events που θα προάγουν την χαρά μέσα στην επιχείρηση αλλά και για να υπενθυμίζεις τι είναι πραγματικά σημαντικό
Δημιούργησε ένα-δυο events το χρόνο που θα είναι σημαντικά για σένα και την ομάδα σου, τους συνεργάτες σου ή και τους πελάτες σου. Οργάνωσε το με τέτοιο τρόπο που θα περάσουν καλά, να έχει νόημαγια αυτούς αλλά και εμπνευστούν για να προχωρήσουν ακόμα πιο δυνατά στο μέλλον.
9. Σκέψου σαν νικητής, δράσε σαν νικητής
Οι πελάτες έχουν υψηλά αισθητήρια σχετικά με το ποιον έχουν να κάνουν. Καταλαβαίνουν πότε ένας επιχειρηματίας ή μια ομάδα έχουν κίνητρο να κάνουν αξιομνημόνευτα προϊόντα και υπηρεσίες αλλά και αν αυτό που κάνουν έχουν νόημα για αυτούς. Δεν τους αρέσουν οι ηττοπαθείς άνθρωποι και ομάδες. Οι πελάτες σου θέλουν να αγοράσουν από έναν νικητή της αγοράς.Γιαυτό σιγούρεψε ότι ποτέδεν θα απολογηθείς εσύ ή οι εργαζόμενοι σου για την τιμή ή την ποιότητα των προϊόντων ή και υπηρεσιών που προσφέρει η επιχείρηση αλλά και να μην χάνουν ευκαιρία να ευχαριστούν τους πελάτες σας.
10. Ζήσε τον μύθο που επιθυμείς να ζήσεις
Αν δεν γνωρίζεις ποιος είναι ο υπέρτατος σκοπός σου, δεν θα φτάσεις ποτέ στην ικανοποίηση. Αν η ομάδα σου δεν γνωρίζει για ποιον λόγο υπάρχει αυτή η επιχείρηση, δεν θα υπάρχει πάντα ένα κενό. Μπορεί να μην είσαι ο Steve Jobs που έζησε και δημιούργησε έναν μύθο. Αυτό που είσαι είναι μοναδικό και ξεχωριστό γι’αυτό μπορείς να δημιουργήσεις ένα δικό σου μύθοκαι να κατευθυνθείς επαγγελματικά βάσει αυτού.
Η κατάλληλη επιχειρηματική κουλτούρα δεν χρειάζεται μια cult ατμόσφαιρα για να δημιουργηθεί αλλά σίγουρα χρειάζεται μια λογική και ένα σκεπτικό που υπερβαίνει την συμβατική σκέψη αλλά και το εκάστοτε status quo. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η κουλτούρα χρειάζεται να χτιστεί γύρω από ιδανικά υψηλού νοήματος, με υψηλή δημιουργικότητα πέρα και πάνω, από το οικονομικό όφελος και ανταμοιβή.
Μη ξεχνάς, ο κόσμος αγοράζει από σένα, όχι αυτό που κάνεις αλλά γιατί κάνεις αυτό που κάνεις. Δες και αυτό το βίντεο της ομιλίας που έκανε ο Simon Sinek στα πλαίσια των events Tedx για να καταλάβεις τι εννοώ.
Σουσάνα Κάλφα για το epixeiro.gr